Józef Łoziński: Sponsor. Wydawnictwo Oświatowe „Atut”. Wrocław 2000.
Come-back jednego z najaktywniejszych w latach 70. i następnej dekadzie prozaika z Wrocławia. Po przełomie roku 1989 Łoziński jakoś nie odnalazł się w nowych warunkach. Dał się za to poznać jako namiętny krytyk nowego ładu ustrojowego. III RP miał za złe głównie to, że nie chce wydawać jego książek, których z kolei nikt nie chce czytać. Czegóż zatem spodziewać się można po sierocie po słodkim PRL-u? Ano, pamfletu na kapitalistyczną rzeczywistość, to proste!
Sponsor jest tedy powieścią wycelowaną w „ludzi sukcesu”. Najważniejsze wydaje się jednak to, iż nowa powieść Łozińskiego to utwór z kluczem. Rzecz powinna wywołać pewne poruszenie we wrocławskim środowisku intelektualno-artystycznym, osobliwie zaś w szeregach polonistów tamtejszego uniwersytetu. Dość powiedzieć, że głównym bohaterem
Sponsora jest polonistyczny profesor Zawadka, którego kolegą jest profesor Bartnik, znany z telewizyjnego okienka. Powieść zaczyna się świetnie, po czym, w okolicach X rozdziału, wyraźnie siada. Zupełnie tak, jakby Łozińskiemu wyczerpały się pomysły, niczym króliczkowi Duracel bateryjki. Akcja powieści ogniskuje się wokół roboty, jaką zlecił Zawadce najbogatszy biznesmen dolnośląski, niejaki Will. Chodzi o spisanie i zredagowanie biografii człowieka sukcesu. Ozdobą powieści jest stylizacja archaiczna a la Gombrowiczowski
Trans-Atlantyk. Rzecz w sumie sympatyczna i godna polecenia.
DN
Janusz Rudnicki: Męka kartoflana. Wydawnictwo Dolnośląskie. Wrocław 2000.
Aby umilić nam długie chwile oczekiwania na premierową książkę, słynny szyderca z Hamburga ogłosił tymczasem swe dzieła wybrane. I tak, w dużej dawce mamy tu kawałki z debiutanckiego zbioru opowiadań
Można żyć (1992) oraz odrobinę
Cholernego świata (1994), wraz z fragmentami kontynuacji tegoż, czyli
Tam i z powrotem po tęczy (1997). Ciekawym zabiegiem o charakterze redakcyjnym jest – jak o tym powiada Rudnicki w nocie na okładce – „zmontowanie w jeden różaniec pojedynczych paciorków
Listów z Hamburga”, w wyniku czego powstało duże i – o dziwo! – dość spójne opowiadanie tytułowe. Całość zamyka posłowie pióra Henryka Berezy pt.
Galgenhumor. Przypis głosi, że zagraniczny tytuł (po naszemu byłoby: wisielczy humor) ostał się na pamiątkę zdarzenia edytorskiego, jakim jest jednoczesna publikacja bliźniaczego wyboru prozy Rudnickiego w języku niemieckim (tam również posłowie Berezy).
DN
Manuela Gretkowska: Silikon. Wydawnictwo W.A.B. Warszawa 2000.
Przed dwoma laty ukazał się tom pierwszy pism rozproszonych Manueli Gretkowskiej (
Światowidz). Przypomnijmy – było to zbiór reportażyków z podróży, kolekcja zwierzeń turystki niebanalnej, która na zlecenie ekskluzywnego magazynu „Elle”, gdzie pierwotnie owe impresje z podróży pojawiały się w odcinkach, odwiedziła cztery kontynenty. Obecnie otrzymaliśmy tom drugi, zawierający felietony tudzież mini-eseje Gretkowskiej, pisane na zamówienie wysokonakładowych magazynów „Cosmopolitan”, „Elle”, „Playboy”, „Twój Styl” i tygodnika „Wprost”
. W części drugiej
Silikonu znalazły się wywiady Gretkowskiej i z Gretkowską. Oczywiście, żadnej tajemnicy tu nie ma i być nie może: wiązanie w jeden pakiet tego, co rozproszone, jest w tym wypadku zabiegiem wyłącznie komercyjnym. Sprawa jest prosta jak najprostsza transakcja handlowa – autorka
Silikonu pisze świetne i wartościowe (tj. warte dużych złotówek) teksty, bogate, ilustrowane magazyny kupują te produkty, ale nie na wyłączność, toteż, zgodnie z zasadą copyrightu, autorka odsprzedaje je po czasie swemu wydawcy. Poza zyskiem wyrażonym w złotówkach, pisarka ubija jeszcze jeden interes – nie daje o sobie zapomnieć. Kto wie, może to uwertura i już wkrótce dostaniemy jakowąś świeżą prózkę?
DN
Wojciech Bonowicz: Hurtownia ran. Wydawnictwo „Zielona sowa”. Biblioteka „Studium”, Kraków 2000.
„Okrucieństwo literatury? Dwa zdania z których jedno / zabija drugie i przejmuje jego słowa” – czytam w rozpoczynającym tom wierszu bez tytułu. W zależności od sposobu postrzegania tego okrucieństwa można starać się napisać zdanie nieśmiertelne (a przynajmniej takie, które – jak kot i postaci z gier komputerowych – ma kilka żywotów) lub, zapominając o prawach literatury, pozwać do sądu plagiatora, który przejmie nasze słowa. Bonowicza, zdaje się, nie interesuje ani jedno, ani drugie – wybiera, jak większość, kontemplację zastanego stanu rzeczy. Liczy na cud?
KCK
K.J. Yeskov: Ostatni Władca Pierścienia. Historia Śródziemia oczami wroga. Przeł. Ewa i Eugeniusz Dębscy. Oficyna Wydawnicza 3.49. Poznań 2000.
Wiadomo, że najlepsze są proste pomysły. Yeskov opowiedział tę samą historię, którą dobrze znamy z Tolkiena, tyle tylko, że przedstawił ją z perspektywy tych paskudnych orków, trolli i w ogóle – Mordoru. No i okazało się, że wszyscy oni byli O.K., zaś naprawdę paskudną rolę w historii Śródziemia odegrali Gandalf, elfowie i awanturnik na elfickim żołdzie – Aragorn. Książka Yeskova to oczywiście kolejny przykład tzw. re-writingu (np.
Grendel Johna Gardnera czy feministyczne wersje bajek). Wyzyskuje też „polityczną poprawność”. Skoro można dziś sobie wyobrazić nową, rewizjonistyczną wersję
Jak zdobyto Dziki Zachód, nakręconą z punktu widzenia tzw. rdzennych Amerykanów, to dlaczego nie zrobić tego samego z utworem fantasy? Mówcie, co chcecie, ale moim zdaniem Yeskov zarówno re-writing, jak i zasady „politycznej poprawności” traktuje nieco dwuznacznie. A utwór jest przy tym smaczny literacko, bo polemika z Tolkienem odbywa się również na płaszczyźnie gatunkowej. Stylizacji na epos, jaką pół wieku temu obdarzył nas zacny profesor literatury staroangielskiej, Yeskov przeciwstawił utwór utrzymany w konwencji prozy sensacyjnej. Nie rycerskie pojedynki, lecz działania służb specjalnych okazują się najważniejsze!
KU
Na tym oto zdjęciu, wykonanym w czterdziestych latach XIX wieku przez Davida Octaviusa Hilla (skądinąd to ciekawe, że facet raczej uważał się za malarza, a fotografii używał tylko jako rodzaju szkicownika, niemniej jednak nikt nie pamięta jego obrazów, za to zdjęcia tak!), widzimy grupę osób kochających literaturę inaczej. Tematem tego spotkania jest dręcząca Henryka Berezę wątpliwość: KIM JEST JAN SZAKET? Uczestnicy uwiecznionego na zdjęciu mitingu ze skupieniem wpatrują się w świeżo wydany numer „FA-artu” i usiłują znaleźć odpowiedź na to ważne dla sztuki pytanie. Nie ma co ukrywać, że udało się nam podsłuchać ich myśli… Tak więc przedstawiamy je poniżej, przyporządkowując uwiecznionym na zdjęciu osobom, na które patrzyć należy począwszy od lewej strony fotografii:
Jerzy Sosnowski: Iza Filipiak… albo… Karol Maliszewski?…
Darek Foks: Piotr Sommer!
Tadeusz Pióro: Kenneth Koch… Elizabeth Bishop… Krzysztof Siwczyk…
Adam Wiedemann: Kinga Dunin.
Andrzej Niewiadomski: Arkadiusz Bagłajewski?
Jakub Winiarski: Może to właśnie Henryk Bereza (albo śp. ks. Józef Tischner)?
Jolanta Baziak: Pół szyby światła. Instytut Wydawniczy „Świadectwo”. Bydgoszcz 2000.
Wojciech Bonowicz: Hurtownia ran. Biblioteka „Studium”. Kraków 2000.
Rafał Czoch: Ucieczka z Europy. Wydawnictwo Autorskie „Grafomania”. Kraków 2000.
Tadeusz Dąbrowski: E-mail. Towarzystwo Przyjaciół Sopotu. Sopot 2000.
Artur Grabowski: Ziemny początek. Biblioteka „Studium”. Kraków 2000.
Luce Irigaray: Ciało w ciało z matką. Przeł. Agata Araszkiewicz. Wydawnictwo „eFKa”. Kraków 2000.
Radosław Kobierski: Wiek rębny. Biblioteka „Studium”. Kraków 2000.
Otwarty Konkurs Poetycki im. St. Ciesielczuka z okazji 600-lecia Hrubieszowa
Towarzystwo Regionalne w Hrubieszowie ogłasza otwarty konkurs poetycki. Każdy autor może nadesłać jeden zestaw wierszy, złożony z 3. do 5. utworów, opatrzonych godłem, w 3 egz., w terminie do 15 sierpnia br. pod adresem: Towarzystwo Regionalne Hrubieszowskie, 22-500 Hrubieszów, ul. 3 Maja 11, skr. poczt. 13, z dopiskiem na kopercie „konkurs im. St. Ciesielczuka”. Organizatorzy planują dla laureatów nagrody pieniężne i rzeczowe, zastrzegając, że ich ilość i wartość będzie zależna od jakości nadesłanych utworów.
VIII Doroczny Konkurs Otwarty Prezydenta Sopotu na esej dla młodych twórców
Prezydent Miasta Sopotu oraz redakcja Dwumiesięcznika Literackiego „Topos”, ogłaszają otwarty konkurs dla młodych autorów na esej krytyczny poświęcony współczesnej poezji i krytyce literackiej, pod hasłem „Świadectwo poezji – dziś”
Opatrzone godłem prace (w czterech egzemplarzach) wraz z zaklejoną kopertą z danymi osobowymi i krótką notą biograficzną należy przesłać do 31 sierpnia 2000 r. na adres: Wydział Kultury Urzędu Miasta Sopotu, ul. Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, z dopiskiem „Konkurs”
VII Ogólnopolski Konkurs Literacki im. Jerzego Szaniawskiego
Miejska Biblioteka Publiczna im. Jerzego Szaniawskiego w Zduńskiej Woli ogłasza VII Ogólnopolski Konkurs Literacki im. Jerzego Szaniawskiego na esej, opowiadanie, nowelę o tematyce współczesnej. Na konkurs należy nadsyłać prace nigdzie nie publikowane, o objętości nie przekraczającej 20 stron maszynopisu. Opatrzone godłem prace w 3 egzemplarzach, wraz z kopertą zwrotną z danymi osobowymi należy przesłać do 10 września 2000 r. na adres: Miejska Biblioteka Publiczna im. Jerzego Szaniawskiego, ul. Łaska 12, 98-200 Zduńska Wola z dopiskiem „Konkurs Literacki”.
VIII Ogólnopolski Konkurs Poetycki „Człowiek – Dobro – Piękno”
Centrum Kultury i Sztuki w Siedlcach ogłasza VIII Ogólnopolski Konkurs Poetycki, w którym mogą wziąć udział poeci niezrzeszeni oraz poeci będący członkami związków – niezależnie od miejsca zamieszkania. Opatrzone godłem utwory (poemat lub cykl 5 wierszy) w 5 egzemplarzach maszynopisu wraz z kopertą zwrotną z danymi osobowymi należy przesłać do 15 września 2000 roku, na adres: Centrum Kultury i Sztuki, ul. bpa. I. Świrskiego 31, 08-110 Siedlce.
II Ogólnopolski Konkurs Małych Form Literackich im. Stefana Żeromskiego
Na konkurs należy przesłać krótki utwór literacki – esej, nowelę, opowiadanie, dziennik – o objętości do 15 stron maszynopisu. Opatrzone godłem prace (w trzech egzemplarzach) wraz z zaklejoną kopertą z danymi osobowymi i krótką notą biograficzną należy przesłać do 15 września 2000 roku, na adres: Muzeum S. Żeromskiego, ul. Żeromskiego 8, 24-140 Nałęczów.
XIV Ogólnopolski Konkurs Poetycki o Liść Konwalii im. Zbigniewa Herberta
Wydział Kultury, Turystyki i Sportu Urzędu Miejskiego w Toruniu oraz Centrum Kultury Dwór Artusa w Toruniu ogłaszają XIV Ogólnopolski Konkurs Poetycki o Liść Konwalii im. Zbigniewa Herberta. Na konkurs należy przesłać maksimum pięciu utworów poetyckich (tematyka dowolna) w trzech egzemplarzach maszynopisu. Opatrzone godłem prace wraz z zaklejoną kopertą z danymi osobowymi należy przesłać do 15 września 2000 r. na adres: Centrum Kultury Dwór Artusa, Rynek Staromiejski 6, 87-100 Toruń z dopiskiem na kopercie: Konkurs Poetycki.
Konkurs „Być Polakiem w dawnym Breslau” z okazji 1000-lecia Wrocławia
Redakcja miesięcznika „Odra”, Biuro Obchodów Milenium Wrocławia z okazji 1000-lecia miasta ogłaszają konkurs na reportaż historyczny i współczesny, esej lub opowiadanie pt. „Być Polakiem w dawnym Breslau”. Organizatorzy zachęcają uczestników do przedstawienia indywidualnych polskich losów w drastycznie zmienionym przez wojnę otoczeniu społecznym, historycznym, etnicznym i kulturowym w oparciu o własne lub innych doświadczenia i przeżycia. Jury, składające się z przedstawicieli Instytutu Historii Uniwersytetu Wrocławskiego, Muzeum Miejskiego m. Wrocławia i redakcji, przyzna następujące nagrody: I – 2500 zł; II – 1500 zł; dwie III po 1000 zł; trzy wyróżnienia po 400 zł. Jury zastrzega sobie prawo do innego podziału nagród. Wszystkie prace nagrodzone i wyróżniające się poziomem zostaną zamieszczone w „Odrze”. Prace o objętości do 20 stron maszynopisu, opatrzone godłem (z kopertą zawierającą dane autora), w 3 egz. maszynopisu, należy nadsyłać w terminie do 30 września 2000 r. pod adresem: Redakcja miesięcznika „Odra”, Rynek Ratusz 25, 50-101 Wrocław.
III Konkurs Literacki o Nagrodę Skrzydła Ikara
Górnośląskie Towarzystwo Literackie w Katowicach, Koło Cieszyńsko-Zaolziańskie Górnośląskiego Towarzystwa Literackiego, Redakcja miesięcznika społeczno-kulturalnego „Śląsk”, Wydział Kultury Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach pod patronatem Marszałka Województwa Śląskiego organizują III Konkurs Literacki na cykl wierszy lub poemat w języku polskim i czeskim o nagrodę Skrzydła Ikara. Cykle wierszy nadesłane na konkurs nie mogą liczyć mniej niż 5 utworów, poematy – co najmniej 100 wierszy. Opatrzone godłem utwory w 3 egzemplarzach maszynopisu, nigdzie dotąd niepublikowane, wraz z kopertą zwrotną z danymi osobowymi należy przesłać do 30 września 2000 roku na adres: Zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Literackiego, 40-012 Katowice, ul. Dworcowa 13, III p.
I Studencki Konkurs Literacki „Graf”
Zespół twórczy „Warsztaty Literackie” przy WSHE w Łodzi ogłasza I Studencki Konkurs Literacki „Graf”. Na konkurs można nadsyłać utwory (poezja, proza poetycka, małe formy epickie i dramatyczne) o objętości nie przekraczającej 5 stron maszynopisu. Opatrzone godłem prace wraz z kopertą z danymi osobowymi należy nadsyłać do 30 października 2000 roku na adres: „Warsztaty Literackie”, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, ul. Rewolucji 1905 r. nr 52, pok. 101, 90-222 Łódź.
Pierwsze Zawody Poetyckie „O Wieniec Akantu”
Redakcja miesięcznika „Akant” ogłasza Pierwsze Zawody Poetyckie „O Wieniec Akantu” pod hasłem „Dwa światy w jedno – kobieta i mężczyzna”. 1-3 wiersze (w czterech egzemplarzach) opatrzone godłem należy nadsyłać do 31 października 2000 roku na adres: „Akantu”, 85-105 Bydgoszcz, ul. Niedźwiedzia 7/7.
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Konkurs Poezji Wąglany 2001 „O złote gęsie pióro” – „Szukamy talentów wsi”
W konkursie mogą wziąć udział piszący po polsku poeci z całego świata. Prace zostaną ocenione w dwóch kategoriach: „O złote gęsie pióro” – teksty autorów zrzeszonych i zamieszkałych w dużych aglomeracjach miejskich oraz „Szukamy talentów wsi” – teksty autorów początkujących i mieszkających we wsiach i małych miasteczkach. Opatrzone godłem zestawy 5 wierszy w 3 egzemplarzach maszynopisu, wraz z kopertą zawierającą dane osobiste należy przesłać do 31 grudnia 2000 r. na adres: Towarzystwo Przyjaciół Wąglan, Waldemar Jóźwik, Wąglany 50, 26-307 Białaczów z dopiskiem „O złote gęsie pióro” lub „Szukamy talentów wsi”
I Ogólnopolski Konkurs na Tomik Wierszy Tyska Zima Poetycka
Teatr Mały w Tychach organizuje konkurs, w którym mogą brać udział wszyscy autorzy (zrzeszeni i niezrzeszeni w związkach twórczych), którzy wydali samodzielną książkę twórczą. Warunkiem udziału w konkursie jest nadesłanie znormalizowanego maszynopisu ( do 50 stron) tomiku wierszy w układzie graficznym przewidzianym do druku. Opatrzone godłem zestawy w czterech egzemplarzach wraz z zaklejoną kopertą z danymi osobowymi i krótką notą biograficzną, należy przesłać do 31 grudnia 2000 roku na adres: Teatr Mały „Tyska Zima Poetycka”, ul. kard. A. Hlonda 1, 43-100 Tychy.